Wat deden we in 2022 om de maatschappelijke doelen te bereiken?
Het preventieakkoord: van regionaal naar lokaal
Inleiding
We keurden de nota lokaal gezondheidsbeleid goed en we leidden deze ter besluitvorming door naar de gemeenteraad. Hierin staan actuele gezondheidsdata van onze inwoners. Het preventieakkoord is een van de onderdelen van het nieuwe beleid. Vanuit de pijlers in het beleidskader sociaal domein staat bovendien beschreven welke doelen we zien voor de komende jaren.
Resultaten
We pakten bij preventie vooral eenzaamheid aan
We zetten ons in om eenzaamheid te verminderen. We zagen dat inwoners meer moeite hebben om na corona actief te worden en sociale contacten (weer) op te bouwen. Het sociaal team ging in gesprek met inwoners, aan welzijns- en maatschappelijke organisaties vroegen we om er extra aandacht aan te besteden in hun activiteiten. Onze combinatiefunctionarissen organiseerden extra activiteiten voor jeugd en jongeren.
We vroegen aandacht voor de rookvrije generatie
We maakten 86 speelplekken rookvrij (Speeltuinen, trapveldjes en jeu-de-boule-banen). Er was aandacht voor de landelijke campagne ‘Stoptober’ die ondersteuning bood aan inwoners die wilden stoppen met roken en ‘Puur rookvrij’. Ook kregen ouders van kinderen in groep 8 van de basisschool informatie over diverse gezondheidsthema’s, zoals het voorkomen dat jongeren gaan roken.
We stimuleerden een gezonde leefstijl
We informeerden inwoners over de mogelijkheid tot het volgen van diverse beweegactiviteiten via de Fitgids 55+ en over de gecombineerde leefstijlinterventie (GLI). De combinatiefunctionarissen organiseerden activiteiten zoals een Ouderensportdag FitVedân en Old Stars.
We werkten aan suïcidepreventie
Er was via (social) media aandacht voor de landelijke campagne suïcidepreventie. We bevestigden in vijf kernen een plaquette op een bankje met de tekst: ‘Een goed gesprek begint bij elkaar echt zien, 1KZ1EJ3’. Op de plaquette staat een QR-code naar een gratis online cursus over de manier waarop je een gesprek over zelfmoordpreventie kunt voeren.
We signaleerden via onze professionals
We hadden oog voor de kwetsbare mensen in de samenleving door signalering van eenzaamheid door sociaal consulenten, energiecoaches, huishoudelijke hulpen en wijkverpleegkundigen.
We boden mogelijkheden om mee te doen
Dorpsbelangenorganisaties organiseerden diverse activiteiten, zoals kookclubs. We organiseerden diverse activiteiten zoals de bezoekdienst senioren door sociaal consulenten, telefoonboom, ‘Kunst aan de keukentafel’, activiteiten van de Gruitpoort en ontmoeting bij Dorpskamers. Ook stimuleerden we inwoners om deel te nemen aan diverse beweegactiviteiten georganiseerd door de combinatiefunctionarissen. Deze activiteiten richtten zich met name op ontmoeten. Voorbeelden hiervan zijn de cursus ‘Blieven stoan’ (valpreventie) en een wandelchallenge.
We versterkten ons netwerk
We zetten in op ‘Welzijn op recept’ om samen met huisartsen inwoners in beeld te krijgen. Er was aandacht voor ouderen via het Netwerk Ouderen Veerkracht Achterhoek (NOVA) en we hebben vele meer jonge mantelzorgers bereikt.
We waren alert op armoede na corona
Inleiding
Onze gemeente moet voor iedere inwoner een plek zijn waar hij/zij zich thuis voelt, en waar geen belemmeringen zijn voor zelfontplooiing of zelfredzaamheid. Na een pauze tijdens corona zijn veel activiteiten nu weer opgestart.
Resultaten
We toetsten effecten van de afbouw van steunmaatregelen
De ondersteuning op armoede vroeg extra aandacht en zorg. Met de oorlog in Oekraïne, de hoge energiekosten en inflatie hadden we na corona opnieuw zorgen of onze inwoners een voldoende stevige basis hadden. De overheid beëindigde per 1 april 2022 het coronasteunpakket. Voor de gemeente gaat dit met name om de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (TOZO). De terugbetalingsregeling van de TOZO verschoof van 1 januari naar 1 juli 2022. Vanaf die tijd hadden zelfstandige ondernemers zes jaar de tijd om de TOZO af te betalen. De tijdelijke vereenvoudiging uitvoering van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz), die kon worden gezien als alternatief voor de TOZO, eindigde per 1 april 2022.
We breidden de ondersteuning aan inwoners met een laag inkomen uit
Door een raadsbrede motie konden we in het najaar snel schakelen om inwoners die te maken kregen met hoge (energie)kosten te steunen. De grens voor steun uit de minimaregelingen verhoogden we van 110% naar 130% van het minimum inkomen. Dit resulteerde in een stabiel jaar qua signalen van betalingsachterstanden. De aanvragen schuldhulpverlening zijn ook stabiel gebleven. Er waren wel situaties die acuut om ingrijpen vroegen, maar door aanpassing van het beleid was ondersteuning ook direct mogelijk en bleven escalaties uit. Er is een toename te zien in aanvragen minimaregelingen waarbij meer toekenningen van de kindregelingen, de tegemoetkoming eigen risico zorgverzekering en de energietoeslag er uit springen.
We ondersteunden maatschappelijke organisaties
We riepen regelingen in het leven om organisaties die in de klem kwamen, een steun in de rug te bieden. In 2022 zijn de energielasten voor eigenaren van maatschappelijke organisaties gestegen. De dienstverlening van deze organisaties kwam hierdoor onder druk te staan. Dit is zorgelijk omdat deze dienstverlening bijdraagt aan onze sociale opgaven. Het omlaag brengen van de energiekosten door te verduurzamen wordt zowel door de gemeente als de maatschappelijke organisaties als prioriteit gezien. Om deze versnelling te stimuleren konden eigenaren van maatschappelijke accommodaties vanaf 15 november 2022 een aanvraag indienen voor investeringen gericht op verduurzamen en een eenmalige tegemoetkoming in de kosten. In totaal zijn er 25 aanvragen ingediend (4 daarvan zijn afgewezen).
We hielpen ondernemers met steunmaatregelen
We hielpen 65 ondernemers met de steunmaatregelen. Op dit moment zijn 55 ondernemers bezig met een terugbetaling van de TOZO lening. In navolging op de TOZO werd de Bbz Light-regeling in het leven geroepen wat liep tot 1 april 2022. Deze regeling was op een aantal punten versoepeld, zodat de aanvragen sneller verwerkt werden. Binnen deze regeling gold geen speciale kredietmogelijkheid, alleen de normalee Bbz kredietmogelijkheid. We ontvingen 22 aanvragen inkomensaanvulling Bbz Light en kenden 18 inkomensaanvullingen toe. Daarnaast voerden we 15 oriëntatiegesprekken over het starten van een onderneming. Drie ondernemers kregen een starters inkomensaanvulling toegekend en twee een verlenging van de inkomensaanvulling. Verder zijn er geen kredieten aangevraagd door (potentiële) ondernemers uit Bronckhorst. De uitvoering hiervan besteedden we uit aan Regionaal Organisatie Zelfstandigen (ROZ).
We richtten ons op armoede, dementie en meedoen
We voerden activiteiten uit voor de inclusieagenda en dementievriendelijke gemeente. We gingen aan de slag met de inclusieagenda, zoals het in regionaal verband oppakken van het onderwerp inclusie en het vergroten van bewustzijn binnen de organisatie.
We gaven aandacht en uitvoering aan verschillende activiteiten van Bronckhorst Regenbooggemeente samen met de Regenboogwachters, zoals deelname aan de Achterhoek Pride. Vanuit het programma Dementievriendelijke gemeente maakten we een inventarisatie met een programma voor inwoners. De Kei in Steenderen stelt zich open om actief inwoners met dementie te ontvangen.
Indicatoren
Lokale indicatoren
Thema | Effectindicator | Bron | Nul-meting | Jaar nul-meting | Real. 2020 | Doel 2021 | Real. 2021 | Doel 2022 | Real. 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kader 1: gezond en weerbaar | Percentage jeugdigen/ouders/verzorgers dat het (helemaal) eens is met de stelling: door de hulp voel(t) ik mij/mijn kind zich beter | Kto wmo/jeugd | 83% | 2018 | 91% | 83% | Geen info | 83% | * |
Percentage jeugdigen in jeugdhulp van het totaal jeugdigen (aantal jeugdigen met een indicatie voor jeugdhulp) | Civision | 12% | 2018 | 12% | 11% | 9% | 8% | 9% | |
Kader 2: vitaal oud worden | Het percentage (kwetsbare) ouderen dat (ernstig) eenzaam is, is afgenomen | GGD-monitor | 11,5% | 2016 | 13% | 10% | 8% | <10% | Nog onbekend |
Percentage jongeren (15- en 16 jarigen) dat laatste 4 weken 5 of meer alcoholische drankjes heeft gedronken bij 1 gelegenheid | GGD E-movo | 26% | 2015 | nvt (eens per 4 jaar) | 24% | 31% | |||
Kader 3: Bronckhorst inclusief | Percentage WSW-gerechtigden die passend werk hebben (aansluitend bij loonwaarden en mogelijkheden) | Eigen database | 100% | 2020 | 97% | 100% | 93% | 100% | 90% |
Percentage WSW-gerechtigden die gedetacheerd zijn bij een bedrijf in de private sector (vanaf 2020 alleen medewerkers vanuit Delta en naar verwachting vanaf 2021 ook Laborijn) | Eigen database | 76% | 2020 | 77,5% | 76% | 68% | 76% | 75% | |
Kader 4: zo doen we dat | Het percentage Wmo-verwijzingen naar professionele hulp t.o.v. totaal aantal inwoners is gelijk gebleven | Civision | 2,75% | 2018 | 6% | 2,75% | 6% | 7% | |
Percentage overbelaste mantelzorgers t.o.v. totaal aantal mantelzorgers | Onderzoek Moventem | 32% | 2016 | Geen actuele geg. | 32% | Geen actuele geg. | ** | ||
Kader 5: iedereen een stevige basis | Percentage uitstroom van inwoners die volwaardig aan het werk zijn vanuit een uitkeringssituatie | Civision | 9% | 2018 | 28% | 20% | 18,2% | 25% | 21% |
Percentage inwoners in een leerwerktraject | Civision | 54% | 2020 | 55% | 55% | 57% | 60% | 56% | |
Hoogte van de schuldenlast bij instroom schuldhulpverlening | Stadsbank/ RIS Inforing | 23 k | 2019 | 15 k | 10 k | € | 10 k | 52 k*** | |
* Onderzoek is aangepast naar continu onderzoek. Respons was onvoldoende voor betrouwbaar beeld totale groep. Daarnaast vragen aangepast, waardoor niet volledig | |||||||||
** Zoals al bij het doel aangegeven zijn er geen actuele gegevens voor handen. Indicator wordt herzien. | |||||||||
*** We werken met een nieuwe dataset. Hierdoor zijn gegevens niet vergelijkbaar. Met nieuwe dataset zou 2021 € 23.143 zijn. Het gemiddelde is zo hoog door een beperkt aantal hele |
Risico's
Risico-oorzaak (Als gevolg van...) | Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...) | Risicogevolg (met als gevolg dat...) | Netto Kans | Totaal: Netto Financieel Maximum | Impact (niet) financieel) |
---|---|---|---|---|---|
Extern - Oorlog Oekraïne-Rusland en ontstaan vluchtelingenstroom vanuit regio Oekraïne (en Rusland) | Er te weinig taalonderwijs, begeleiding kan worden gegeven en de druk op de maatschappelijke voorzieningen (bijvoorbeeld zwembaden, sporthallen, kultuurhusen) neemt toe. Ook neemt de vraag naar voorzieningen en materialen voor de vluchtelingen zelf toe. | Financieel - Onvoldoende compensatie van het rijk; tekort aan personeel. | 50% | € 200.000 | - |