De gebonden heffingen zijn:
- afvalstoffenheffing;
- begraafrechten;
- rioolheffing;
- leges en rechten.
Afvalstoffenheffing
Het is onze taak om afvalstoffen van particuliere huishoudens in te zamelen. Dat staat in de Wet milieubeheer. De kosten van de inzameling en verwerking van afvalstoffen betalen we uit de afvalstoffenheffing. Inwoners betalen de afvalstoffenheffing ook als ze geen afval voor inzameling aanbieden. We bepalen zelf de grondslag voor de berekening van afvalstoffenheffing, maar we moeten deze keuze wel vastleggen. Afval valt onder deelprogramma 3B Duurzaamheid (2.1.3).
In deze tabel ziet u hoe wij de kosten dekten:
Afvalstoffenheffing | Rekening 2021 | Begroot 2022 | Werkelijk 2022 |
---|---|---|---|
Lasten afval (7.3) | 2.914 | 3.144 | 2.864 |
Baten afval (7.3) | 440 | 357 | 440 |
Netto kosten taakveld (7.3) | 2.474 | 2.787 | 2.423 |
Toe te rekenen lasten | 768 | 838 | 788 |
Overhead (0.4) | 148 | 163 | 172 |
Verkeer en wegen (2.1) | 80 | 81 | 81 |
BTW (fictief) | 541 | 594 | 535 |
Totale lasten | 3.242 | 3.625 | 3.212 |
Opbrengst heffingen (7.3) | 3.919 | 3.934 | 3.969 |
Dekkingspercentage | 121% | 109% | 124% |
Welke ontwikkelingen zagen wij?
De afvalinzameling en -verwerking voerden we kostendekkend uit
De jaren van achterblijvende inkomsten lieten we achter ons. Over 2022 ontvingen we voor de laatste keer de te hoge vaste bijdrage. Het resultaat is € 757.000 voordelig (V). Dit bedrag komt weer in de afgesproken vervangingsvoorziening (€ 291.000) en de egalisatievoorziening (€ 466.000). Waar de afwijkingen zitten, staat in de taakveldenrekening 2022 (taakveld 7.3 Afval. De egalisatievoorziening grondstoffen hebben we sinds 2022 om eventuele tekorten op te vangen en direct ingezet voor het verlagen van de afvalstoffenheffing 2023.
Inwoners brachten hun restafval weg naar ondergrondse containers. Voor restafval staan bij de milieuparkjes, maar ook op tal van andere locaties, ondergrondse restafvalcontainers. Inwoners die slecht ter been zijn of vanwege medische redenen hun restafval aan huis opgehaald wilden hebben, konden een zorgcontainer gebruiken.
Begraafrechten
Deze rechten bestaan uit een vergoeding voor het gebruik van de begraafplaatsen en een vergoeding voor diensten van de gemeente. Dit heffen we volgens de Verordening begraafrechten. Begraven en het onderhoud van graven valt onder deelprogramma 2B Aantrekkelijke leefomgeving (2.1.2).
In deze tabel ziet u hoe wij de kosten dekten:
Begraafplaatsen | Rekening 2021 | Begroot 2022 | Werkelijk 2022 |
---|---|---|---|
Lasten begraafplaatsen en crematoria (7.5) | 455 | 492 | 489 |
Baten begraafplaatsen en crematoria (7.5) | 387 | 405 | 372 |
Netto kosten taakveld (7.5) | 68 | 87 | 117 |
Toe te rekenen lasten | 124 | 101 | 121 |
Overhead (0.4) | 124 | 101 | 121 |
Totale lasten | 192 | 188 | 238 |
Opbrengst heffingen (7.5) | 162 | 163 | 157 |
Dekkingspercentage | 84% | 86% | 66% |
Welke ontwikkelingen zagen wij?
De kostendekkendheid hielden we met 66% boven het minimum van 50%
De kosten voor grafonderhoud kunnen niet voor 100% worden gedekt uit de begraafrechten omdat voor een groot aantal graven vanuit het verleden eeuwigdurend de onderhoudskosten is afgekocht. We accepteerden de bestaande kostensituatie en doen geen onderzoeken naar efficiënter gebruik van begraafplaatsen omdat we dan de emotiebeleving op de begraafplaatsen aantasten. Minimaal 50% vinden we acceptabel. Met 66% voldeden we aan die voorwaarde.
Rioolheffing
De gemeente zorgt voor het afvoeren van huishoudelijke afvalwater en regenwater en heeft ook de zorgplicht voor het grondwater. In de rioolheffing berekenen we de kosten door voor het verbeteren en in stand houden van het gemeentelijk rioleringsstelsel. Voor het berekenen van de rioolheffing volgden we het kostendekkingsplan van het Watertakenplan Olburgen 2018-2022' (AWPO). We hanteren één rioolheffing voor alle watertaken. De opbrengst gebruikten we volledig voor riolering, onderdeel van deelprogramma 2B Aantrekkelijke leefomgeving (2.1.2).
In deze tabel ziet u hoe wij de kosten dekten:
Rioolheffing | Rekening 2021 | Begroot 2022 | Werkelijk 2022 |
---|---|---|---|
Lasten riolering (7.2) | 3.821 | 3.407 | 3.037 |
Baten riolering (7.2) | - | - | - |
Netto kosten taakveld (7.2) | 3.821 | 3.407 | 3.037 |
Toe te rekenen lasten | 976 | 953 | 953 |
Overhead (0.4) | 274 | 338 | 338 |
Verkeer en wegen (2.1) | 23 | 23 | 23 |
BTW (fictief) | 679 | 592 | 592 |
Totale netto lasten | 4.797 | 4.360 | 3.991 |
Opbrengst heffingen woningen (7.2) | 4.335 | 3.929 | 4.048 |
Opbrengst heffingen niet-woningen (7.2) | 452 | 431 | 403 |
Dekkingspercentage | 100% | 100% | 112% |
We voerden onze taken uit voor afvalwater, hemelwater en grondwater
We maakten kosten in het nakomen van onze gemeentelijke watertaken op het gebied van afvalwater, hemelwater en grondwater. We pasten wegen en straten aan zodat het hemelwater bij hevige regenval vertraagd kan afvloeien. Dit voorkomt overbelasting van de riolering.
Welke ontwikkelingen zagen we?
We investeerden in afkoppeling van hemelwater
Om droogte tegen te gaan willen we dat het regenwater in de grond zakt op de plek waar het valt, en dat het regenwater niet wegstroomt via het riool. Daarom gaven we bij de lopende vervangingen voor riolering tegelijk een afkoppelsubsidie aan inwoners van de aangesloten panden in die gebieden.
Leges en rechten
De leges en tarieven van de diverse rechten brengen we in rekening voor de taken en diensten die we als gemeente uitvoeren. De opbrengsten mogen de kosten niet overstijgen. Voor een aantal tarieven stelt het Rijk een maximum vast, bijvoorbeeld voor de leges voor reisdocumenten en voor de leges voor akten.
We mogen kruissubsidiëring toepassen
De kosten voor de individuele diensten zijn moeilijk te bepalen. Daarom mag een gemeente een kostendekkendheid per dienst of per samenhangende groep van diensten nastreven. We moeten daarin wel een consequente lijn volgen. Zo kunnen we kruissubsidiëring toepassen. Kruissubsidiëring betekent: we verhogen de tarieven van leges voor sommige diensten om daarmee de tarieven voor andere diensten laag te kunnen houden. Dit moet in lijn met de wet zijn.
We dekken de kosten per groep gelijksoortige producten
Dit noemen we de kostendekkendheid. De leges zijn in de tarieventabel van de legesverordening ingedeeld in drie titels:
1. Algemene dienstverlening.
2. Dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning.
3. Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn.
Hieronder ziet u de kostendekkendheid per titel. Bij de belastingvoorstellen lieten we voor de legesverordening het kostendekkingsplan per product van de legesverordening (per recht) zien. De kosten en opbrengsten houden we niet bij op het niveau van een recht, maar op het niveau van een grotere activiteit binnen een titel. Niet alle rechten kunnen we dus een waarde geven.
In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekten voor 2022:
Legesverordening begroting | Lasten taakvelden | Overhead | Totale lasten | Heffing | Andere inkomsten | Totale baten | Kosten dekkendheid |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal titel 1 Algemene dienstverlening | 1.277 | 552 | 1.829 | 477 | - | 477 | 26% |
Totaal titel 2 Dienstverlening Fysieke leefomgeving | 2.954 | 1.629 | 4.583 | 1.307 | -24 | 1.283 | 28% |
Totaal titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | - | - | - | - | - | - | 0% |
Totaal legesverordening | 4.231 | 2.181 | 6.412 | 1.784 | -24 | 1.760 | 28% |
De opbrengst besteedden we in verschillende deelprogramma's. De opbrengsten van titel 1 en 3 (zoals paspoorten) gebruikten we voor burgerzaken, onderdeel van deelprogramma Besturen (2.1.4). De opbrengsten van titel 2 (zoals omgevingsvergunningen) gebruikten we voor wonen en bouwen, onderdeel van deelprogramma 2A Passend wonen (2.1.1).
Welke ontwikkelingen zagen wij?
De milieuvergunningen werden niet met de belastingverordeningen 2022 vastgesteld
De milieuvergunningen vervingen een groot deel van titel 2 van de Legesverordening. De Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (WKB: Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) gingen niet in per 1 januari 2023. De vergunningen in titel 2 bleven daarmee, opnieuw, ongewijzigd.
De kostendekkendheid van leges zakte naar 28%
De diensten die in de legesverordening zijn benoemd, zullen nooit kostendekkend worden. De tarieven liggen rond het gemiddelde in de regio. De verschuiving van lasten en baten tussen begroting en rekening laten een afwijking zien in het kostendekkingspercentage door het gestegen overheadpercentage). Het was geraamd op 29% (2021: 30%) en is nu 28% (2021: 31%).